پردیس بنت الهدی صدر رشت

مسابقه شماره ششم احکام روزه (مبطلات)

 مبطلات روزه

خوردن و آشامیدن

ملاک خوردن وآشامیدن . اگر روزه دار عمدًا و آگاهانه چیزى بخورد یا بیاشامد روزه ى او باطل مى شود خواه  آن چیز از خوراکىها و آشامیدنى هاى معمول باشد و خواه از چیزهاى غیرخوراکى مانند کاغذ یا پارچه و امثال آن باشد و خواه زیاد یا کم باشد مانند قطره ى بسیار کوچک آب یا خرده ى کوچکى از نان

خوردن روزه به خاطر مسابقه . آیا مى توان به دلیل داشتن مسابقه فوتبال و گرسنگى و تشنگى زیاد در آن  روزه خود را خورد؟

 

مورد سؤال مجوّز براى افطار محسوب نمى شود. افطار روزه بر اثر تشنگى و گرسنگى ، اگر شخصى که در ماه رمضان روزه دار است، در یکى از روزها براى خوردن سحرى بیدار نشود و لذا نتواند روزه را تا غروب ادامه دهد و در وسط روز حادثه اى براى او اتفاق بیفتد و روزه را افطار کند، آیا کفّاره بر او واجب است؟

ج) اگر روزه را تا حدى ادامه دهد که روزه بر اثر تشنگى و گرسنگى براى او حرجى شود و در نتیجه آن را افطار نماید، فقط قضا بر او واجب است و  کفّاره اى ندارد خوردن سحرى بعد از اذان صبح . اگر در ماه رمضان براى سحرى بیدار شویم وسحرى بخوریم وبعد بفهمیم اذان گفته اند روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟

ج) اگر تحقیق نموده و با علم به اینکه هنوز صبح نشده خورده است و  بعد فهمیده که صبح شده، روزه صحیح است و قضا ندارد. . با توجّه به اینکه امروزه براى تنظیم کارهاى روزانه از ساعت استفاده مى شود و در شهرها معمولاً به دلیل ساختمانهاى بلند، دیدن طلوع فجر امکان ندارد، در صورتى که فردى با اعتماد به ساعتش که ساعت چهار را نشان میداده است مشغول خوردن سحرى شود و بعد معلوم شود که باطرى ساعت تمام شده و در واقع ساعت چهار و ربع بوده است. آیا روزه ى چنین فردى صحیح است؟ همچنین اگر فردى در اثر خطاى چشم ساعت پنج را تصوّر کرده که ساعت چهار صبح است و مشغول خوردن سحرى مىشود و بعد متوجّه اشتباهش مى شود و مى فهمد بعد از طلوع فجر خورده است؟

ج) در هر دو صورت، اگر با اعتماد بر ساعت، اطمینان به بقاء شب داشته است و بعداً کشف خلاف شده است، روزه اش در ماه مبارک رمضان صحیح است. . اگر موقعى که مشغول خوردن غذا است بفهمد صبح شده چه باید بکند؟

 ج) باید لقمه را از دهان بیرون بیاورد، و اگر عمداً آن را فرو ببرد روزه اش باطل است حکم موادى که از معده وارد دهان شده در حال روزه . گاهى اوقات انسان ترش مى کند، یعنى موادى ترش مزه از معده او به فضاى  دهان او مى آید.حال اگر روزه دارى ترش کند و این مواد را سهواً یا عمداً قورت دهد، روزهاش چه حکمى دارد؟

ج) اگر پس از آنکه به فضاى دهان آمد عمداً و اختیاراً فرو برد، روزه اش  باطل مى شود ولى سهواً مبطل روزه نیست

فرو بردن اخلاط سر و سینه در حال روزه . هنگامى که مبتلا به بیمارى زکام بودم، مقدارى از اخلاط سر و سینه در دهانم جمع شده بود که به جاى بیرون انداختن، آن را فرو بردم، آیا روزهام صحیح است یا خیر؟ در بعضى از روزهاى ماه مبارک رمضان در منزل یکى از اقوام بودم که بر اثر زکام و خجالت و حیا مجبور شدم با خاک، تیمّم بدل از غسل واجب بکنم و تا نزدیک ظهر غسل نکردم. این کار براى چند روز تکرار شد، آیا روزهام در آن روزها صحیح است یا خیر؟

ج) فرو بردن اخلاط سر و سینه ضررى به روزه نمى رساند، ولى اگر به فضاى دهان رسیده باشد بنا بر احتیاط واجب باید از فرو بردن آن خوددارى نماید، و اما ترک غسل جنابت قبل از طلوع فجرِ روزى که مى خواهید روزه بگیرید و انجام تیمّم بدل از غسل به جاى آن، اگر به خاطر عذر شرعى باشد و یا تیمّم در آخر وقت و به خاطر تنگى آن باشد، موجب بطلان روزه نیست و روزه شما با تیمّم صحیح است. در غیر این  صورت، روزه شما در آن روزها باطل است

فرو رفتن غذاى باقى مانده بین دندانها  . در یکى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندانهایم را مسواک نزدم، و  بدون اینکه باقى مانده غذاهاى لابلاى دندانها را عمداً ببلعم، خود به خود بلعیده شده است. آیا قضاى روزه آن روز بر من واجب است؟ ج) اگر علم به وجود باقى مانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته اید و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده،  قضاى روزه بر شما واجب نیست.

خلال کردن دندان  . خلال کردن دندان بعد از خوردن غذا براى کسى که فردایش قصد گرفتن  روزه را دارد، چه حکمى دارد؟

ج) خلال کردن بعد از غذا براى کسى که قصد روزه دارد واجب نیست حتى اگر احتمال دهد که خلال نکردن موجب داخل شدن غذاى لابلاى دندانها به حلق مى شود؛ و اگر بعد از آن سهواً هم غذا داخل حلق شد، روزه اش باطل نمى شود؛ بله اگر یقین داشته باشد که ترک آن باعث داخل  با فرض ، شدن غذا به حلق مى شود واجب است خلال کند و اگر نکرد داخل شدن غذا به حلق بلکه مطلقاً (بنا بر احتیاط واجب) روزه اش باطل   میشود