پردیس بنت الهدی صدر رشت

استفاده از ظرفیت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای ارتقاء وپیشبرد اهداف دروس معارف اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین دادگر در نشست مشترک مسئولان دفاتر نهاد و معاونان گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور تاکید کرد:1

در نشست مشترک و دوره آموزشی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاونان گروه آموزشی معارف اسلامی و اعضای هیات علمی پژوهشگر معارف اسلامی پردیس های دانشگاهی دانشگاه فرهنگیان که چهارشنبه 11 بهمن 95 در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه با حضور معاون آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و برخی از مدیران نهاد مرکز و سرپرست دانشگاه فرهنگیان و معاونان دانشگاه آغاز شده است، حجت الاسلام و المسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه ، ضمن تسلیت ایام فاطمیه (س) و خیرمقدم به مسئولان دفاتر نهاد و معاونان گروه معارف اسلامی و اعضاءهیات علمی گروه معارف ، از مدیران دانشگاه و معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به سبب دغدغه و همکاری و همکاری نسبت به دروس و استادان معارف اسلامی دانشگاه و حضور در این نشست مشترک و اهتمام جدی نسبت به این دوره آموزشی تشکر و قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به فضائل فراوان حضرت فاطمه الزهرا(س) و سیره ارزشمند این بانوی بزرگ عالم در منابع شیعه و سنی گفت: سبک زندگی اسلامی این بانوی بزرگوار الگویی ارزشمند برای مردان و زنان است و اگر این فضائل را مبنای ترویج تفکر و سیره فاطمی (س) قرار دهیم بی شک آن ویژگی های برجسته دل و فکر هر منصفی از دنیای اسلام را تربیت و تکان خواهد داد .

حجت الاسلام و المسلمین دادگر با تاکید بر اهمیت نگرش صحیح و الگویی نسبت به سبک زندگی حضرت زهرا (س) در زمینه های ؛ معرفت، ولایت پذیری ، عشق و محبت ، اخلاق ، ایثار ، وفاداری ، اخلاص و عبادت ، آن حضرت را بهترین همسر برای کمک به عبادت و طاعت خدا دانست و با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع)؛ از برادر دینی ، همسر شایسته و همراه در دینداری و نیز فرزند اهل کمال بعنوان سه راه برای دست یابی به خیرفراوان دنیا و آخرت یاد نمود و ابراز امیدواری نمود که خداوند به همه مسلمین و محبان آن حضرت توفیق آشنایی با فضائل و ابعاد زندگی این بانوی بزرگ اسلام و عمل به آن را عطاء کند.

مسئول نهاد دانشگاه در تبیین اهمیت این نشست مشتر ک و دوره آموزشی گفت: مسئولیت و کار جمع ما جزو سنگین ترین و سخت ترین مسوولیت و کارهاست . چرا که به تعبیر معمار بزرگ انقلاب اسلامی ؛ انبیاء و اولیاء معلمین عالم اند و مربی آنها خدای تبارک و تعالی است . رسالت انبیاء را بناست ایفا کنیم و خدا سخت ترین کار را بدوش قوی ترین بندگانش قرار داده است .قطعا این کار در عین سختی و گستردگی مخاطب ،تاثیرگذار هم هست . این را نکته را نیک می دانیم که هیچ پیامبری به اندازه ماها زمینه کار نداشته است . منتها گاهی مسائل مادی ممکن است برای انسان حجاب شود و گاهی علم ممکن است حجاب اکبر شود .چون علم یک آفت ها ،آسیب ها و پرتگاه هایی دارد و اینها سد هایی است که مانع تاثیر گذاری می شود ،لذا ما بایدنسبت به رفع موانع اقدام کنیم .

وی افزود؛ جمهوری اسلامی موهبتی الهی است و در این نظام مقدس زمینه کار فراوان و کارهای بر زمین مانده نیز فراوان است . با یک نگاه جامع و استراتژیک در می یابیم که در منظومه فکری امام (ره) و نیز رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرهنگ و اسقلال فرهنگی  خوشبختی ها و بدبختی ها را رقم می زند و اصلاح فرهنگ نیز در این نگاه راهبردی بدون اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه امکان پذیر نیست . معلم نیز علمدار این میدان است و شغل معلمی ،انسان سازی است . پس با این تفکر و نگاه خوب در می یابیم که نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش احتیاج به تحول بنیادین دارد ، چرا که اگر براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شکل بگیرد کارکرد مورد انتظار را خواهد داشت . وقتی که اصالت فرهنگ و تربیت ، اسلام و معارف آن ، گفتمان انقلاب اسلامی ، نگاه تمدنی ، اجتهاد ژرف و جامع ، تربیت متوازن ، تجربه و دانش بشری ، نگاه آسیب شناسانه و زمان شناسی و راهبری مهمترین رویکردها و اصول و سیاست ها ی حاکم بر تدوین فلسفه تربیت اسلامی است خدمتگزاران به این عرصه به خوبی باید درک کنند که در چه مسیر و ریلی حرکت نمایند و نیز فکر کنند که با چگونه  برنامه ای باید اقدام کنند . طبعا ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین تکلیف را نیز روشن نموده ، لذا هر کدام از بخش ها و اجزاء و عناصر عرصه تعلیم و تربیت خصوصا دانشگاه فرهنگیان باید نقش منظومه ای خود را بیابند. چون برای امر خطیر تربیت معلم امروز دیگر بهانه ای وجود ندارد و در پیشگاه الهی و خون شهدای انقلاب اسلامی مسئول اند.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه بیان داشت ؛ تربیت یافتگان باید از شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی ، عاطفی و رفتاری و هماهنگی با نیاز های جامعه اسلامی برخوردار باشند . جوان انقلاب اسلامی باید بصیرت ، هوشمندی ، بینایی ، قدرت فهم و تحلیل ، صبر و مقاومت و ایستادگی ، توجه به خدا و توسل به معصومین (ع) و تحلیل کلان از انقلاب اسلامی داشته باشد .

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان و ضرورت حرکت پیگیر و صحیح و هوشمندانه برای تکامل وضعیت دانشگاه و گذر از دوره گذار و تلاش برای زمینه تحقق بخشی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب نسبت به این دانشگاه اهتمام مناسبی را فراهم آوریم .

ایشان افزود : با توجه به محدوده زمانی کوتاه تاسیس دفاتر نهاد ویژه پردیس های دانشگاهی در هر استان که رهبرمعظم انقلاب علاوه بر ظرفیت موجود اساسنامه نهاد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است ،قبلا به روسای دانشگاه ها نیز  بر همکاری و اهتمام ورزیدن نسبت به دفاتر نهاد نمایندگی و مراکز دفتر نمایندگی تاکید فرموده اند، چون این دفاتر وظیفه سنگین تبیین و رساندن پیام دین  را بعنوان اساس برنامه راهبردی اسلام در کمک به دانشگاه بعهده دارند . از سویی دیگرنیز شکل گیری گروه آموزشی معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان و ایجاد ساختار معاونت گروه در پردیس های دانشگاهی هر استان ما را بر آن داشت تابا تشکیل این  نشست مشترک و دوره آموزشی گام دوم این اقدام و اهتمام مناسب را تعامل و همکاری و هم افزائی بین معاونان گروه معارف پردیس های دانشگاهی با مسئولان دفاتر نهاد و بالعکس در پردیس های دانشگاهی هر استان ارزیابی نمود و بر توجه به راهبرد ذاتی نهاد در طرح راهبری فرهنگی و توانمندسازی و بالندگی حرفه ای  نیز در این دوره فعالیت تاکیدنمود .

مدیر گروه معارف دانشگاه گفت :  برخی از همکاری ها و تعاملات و اقدامات مهم در همین راستا صورت گرفته و البته کارهای برزمین مانده نیز زیاد است و در این عرصه نیز کارها به گونه ای بوده که حقیقتا بدون مدد جستن از عنایات خداوند متعال و عشق به معارف اسلام و ائمه معصومین (ع) ،نیز بدون وقت گذاری و تلاش خستگی ناپذیر، گام برداشتن در آن دشوار است.

مسئول دفتر نهاد دانشگاه ضمن تشکر از دغدغه ها و دلسوزی و اهتمام مسئولان محترم دفاتر نهاد و مدیران استانی و پردیس ها و خصوصا معاونان پرتلاش گروه معارف پردیس های دانشگاهی نسبت به حوزه معارف اسلامی و تعاملات شایسته و صمیمانه در ارائه حداکثری با کیفیت دروس معارف ،بر ساماندهی بموقع دروس و اساتید معارف و نظارت دقیق تر نسبت به دریافت مجوز تدریس تاکید کرد.

وی در این حوزه با تاکید بر اهمیت ایجاد ارتباط مناسب فکر و دل مخاطب با خدا و تعمیق فکر دینی و تاثیر گذاری بعنوان فرصتی عظیم و گرانبها تاکید و اظهار کرد: پرداختن به مقررات و استانداردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی و  وزارت علوم  و نهاد در حوزه دروس معارف  مسئله بسیاری مهمی در راستای ارتقاء کیفیت مباحث تربیتی، معرفتی و آموزشی برای ما در گروه و نهاد بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین دادگراضافه کرد: من بعد از ظرفیت کمیته دستورالعمل 4000 بمنظور دریافت مجوز موقت صرفا در موارد و مواقع توجیه نبودن اساتید و یا اضطرار استفاده خواهد شد. پردیس هایی که تخلف داشته اند نیز با توجه به مقررات و حساسیت گروه و معاونت آموزشی دانشگاه به هیئت تخلفات معرفی شده اند و یا به آنها تذکر داده شده و در عین حال در موارد امکان راهنمایی به کمیته 4000 شده اند .

وی همچنین با اشاره به موافقت هیئت امناء دانشگاه و معاونت طرح و برنامه و توسعه منابع و نیز معاونت آموزشی دانشگاه با صدور احکام اعضاء هیات علمی معاون گروه معارف هر پردیس در پست مذکور اشاره و تصریح کرد:  با صدور این احکام تلاش خواهد شد ساختار گروه تثبیت و وظایف قانونی محوله با دقت و جدیت مناسب تر به انجام شود، و در مورد انتصاب معاونان مدیر گروه معارف غیر عضو هیات علمی نیز امکان صدور ابلاغ انشائی فراهم شده و مسلما پس از رفع مشکلات و محدودیت های ردیف استخدامی جذب هیات علمی تعیین تکلیف خواهدشود.

مسئول دفتر نهاد دانشگاه با بیان اینکه تاثیر گذاری و ارتقاء کیفیت و تحول بدون رعایت استانداردها امکان پذیر نیست اظهار کرد: اهتمام در نظارت و در صورت کم اعتنائی  رسیدگی به تخلفات بر اساس مستندات و مقررات و معرفی آنها از طریق هیات تخلفات دانشگاه جدی خواهد بود تا شاهد ارتقاء کیفیت باشیم و این مهم عزم تمامی شما همکاران را می طلبد تا به توفیقات مناسب دست یابیم.

وی در ادامه به تفویض اختیار صورت گرفته توسط نهاد جهت تاسیس کمیته بررسی صلاحیت علمی استادان معارف به نهاد و گروه معارف دانشگاه فرهنگیان و صدور مجوز صلاحیت تدریس به منظور سنجش مناسب تر و اقامه کیفیت اشاره کرد و گفت تلاش ما برای رفع نگرانی ها در مورد معیارهای اسلام و انقلاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین نامه های نهاد و وزارت علوم در حوزه دروس معارف همچنان ادامه دارد .

حجت الاسلام و المسلمین دادگر همچنین از دیگر اقدامات گروه در هر نیمسال را ضرورت ساماندهی و برنامه ریزی دروس معارف و استادان معارف اسلامی در هر پردیس با همکاری معاونان گروه اعلام نمود و گستردگی و پراکندگی پردیس های دانشگاه را یکی از مهمترین دلایل تاخیر در تهیه و ارسال بموقع برنامه درسی به معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد و مدیریت گروه های معارف اسلامی آن معاونت دانست .

وی تاسیس و تشکیل هسته پژوهشی جهت فراهم شدن زمینه تحرک پژوهشی را از دیگر برنامه های گروه معارف دانشگاه دانستند و برگزاری کارگاه های آموزشی روش تحقیق و مقاله نویسی را در روز دوم  این دوره آموزشی همسو نمودن گروه در همین راستا برشمرد و تصریح کرد: انتظار داریم پس از این کارگاه ها  با اولویت بخشی به حل مساله و مشکلات و مسائل اخلاقی،فرهنگی و اجتماعی با توجه به سند دانشگاه اسلامی و سند تحول بنیادین و نحوه تحقق این اسناد در دانشگاه و نیزکمک به انجام مسئولیت های دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پرداخته شود .

مسئول دفتر نهاد به تعاملات مشفقانه و صمیمانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و دانشگاه فرهنگیان در حوزه معارف اسلامی به عنوان یک مدل الگو اشاره نمود و خاطر نشان کرد: از ظرفیت های دفتر نهاد برای پیشبرد اهداف و رسالت دروس و استادان معارف اسلامی در دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تاکید حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای محمدیان ریاست محترم نهاد مبنی بر اینکه اگر 50 درصد ظرفیت ها نهاد نمایندگی رهبری نیز معطوف به دروس و استادان معارف شود کار گزافی نیست ،تصریح کرد: برگزاری نشست های مشترک بسیار با اهمیت می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر یکی از راهبرد های اساسی دفتر نهاد سازمان مرکزی دانشگاه را حمایت معنوی و تسهیل گری مسائل  خاص دفاتر نهاد و گروه های معارف دانستند . وی با بیان اینکه هجمه دشمنان اسلام و انقلاب بگونه ای است که باید در حوزه مباحث انقلابی، دینی و اخلاقی جبهه فرهنگی منسجم وجود داشته باشد تصریح کرد: ما باید در زمینه توجه به  ظرایف  علمی، معرفتی ، مباحث بصیرتی ، تواضع و سلوک اخلاقی و معنوی پیشرو و پیشگام بوده تا ان شاءا.. شاهد اثر بخشی و تاثیر گزاری منسب تری باشیم .

مسئول دفتر نهاد و مدیرگروه معارف دانشگاه همچنین برتوافق در زمینه ضرورت راه اندازی مشاوره مذهبی در دفاتر مشاوره دانشگاه با استفاده از ظرفیت استادان معارف اشاره و افزود: به این منظور پس از شناسایی اساتید واجد صلاحیت و برگذاری دوره آموزشی برای آنها به دو صورت مجازی و حضوری می توان از حضور این قبیل اساتید از مهر ماه 96 به بعد بهره برد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر همچنین بر ارزیابی گروه های معارف اسلامی  پردیس ها با کمک معاونت نظارت و ارزیابی دانشگاه و معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد  و تقدیر از برگزیدگان در آینده ای نزدیک اشاره کرد.

وی در پایان افزود : نشست روز اول با حضور میهمانان و شخصیت ها علمی و مدیران ذیربط نهاد و دانشگاه فرهنگیان و دوره آموزشی هردو گروه مخاطب بصورت تخصصی ویژه ؛ مسئولان دفاتر نهاد با موضوعات کاربردی اصول و فنون مشاوره ناظر به نیاز دانشجومعلمان خوابگاهی و راهبری فرهنگی نهاد با توجه به اقتضائات خاص دانشگاه فرهنگیان و نیز دوره آموزشی استادان معارف ناظر به موضوعات کاربردی همانند روش تحقیق و مقاله نویسی و روش تدریس برگزار خواهد شد.