پردیس بنت الهدی صدر رشت

با خیر مقدم سرپرست مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان و مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان آغاز بکار کرد:
هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزش

هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از صبح امروز شنبه 31 تیر در همدان آغاز و تا دوشنبه 2 مرداد ادامه خواهد یافت.

در آیین آغازین این اجلاس دکتر علیرضا علی صوفی با بیان اینکه آموزش، پژوهش و فرهنگ، سه مقوله کار ویژه و رکن رکین دانشگاه فرهنگیان به حساب می آید، بیان کرد: این سه رکن رکین، سلسله جنبان نظام تعلیم و تربیت و نظام علمی کشور است.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان همدان ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان اجلاس و حاضران در سالن، همدان را پایتخت تاریخ و تمدن و مدنیت ایران زمین معرفی و فرصت ایجاد شده را مغتنم شمرده و گفت: همدان به اندازه بضاعت خود به هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی رونق داده و امیدواریم میهمانان خاطرات به یاد ماندنی و دستاوردهای خوبی از این برنامه به همراه خود ببرند.
دکتر علی صوفی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان استان همدان در 11 رشته، دانشجو معلم در حال تحصیل دارد و امسال نیز به طور ویژه پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش یا همان ماده 28 را اجرا میکند؛ عنوان کرد: همان سه رکنی که در ابتدای سخنانم بیان کردم؛ پیام و هدف غائی دانشگاه فرهنگیان است که در این اجلاس سه روزه برای تحقق آن، برنامه های مفیدی از طریق معاونت های مربوطه برنامه ریزی شده و با تعاملات ایجاد شده، به آن دست خواهیم یافت.
دکتر علی صوفی ادامه داد: اصلاح در نظام آموزشی و پیشرفت های علمی کشور متغیر مستقل است و این سه مقوله به عنوان سلسله جنبان تعلیم و تربیت، با جدیت، تلاش و افق های بلند سرپرست دانشگاه فرهنگیان و معاونان به هدف اصلی نائل خواهد شد.
وی به اهمیت برگزاری هشتمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: به این دلیل اینجا جمع شده ایم که با توجه به ارتباطات و طراز جهانی، معلم هایی تربیت کنیم که آتیه سازان فرهنگ و علم ایران اسلامی باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان همدان در پایان با بیان اینکه در هر موسسه ای باید نسبت فعالیت ها با هدف غائی که همان رکن رکین است، مناسب باشد؛ اما برخی مواقع کارهایی همراه با تغافل صورت می گیرد، بیان کرد: هدف از برگزاری نشست ها به اشتراک گذاشتن تجربیات است تا اهداف دانشگاه فرهنگیان بهتر از گذشته ترسیم و به مقصود عالی نائل شویم.

مصطفی خزاعی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان نیز در جمع معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، ضمن سخنانی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در پایان اجلاس به نتایج خوب و قابل قبولی که مورد نظر برگزار کنندگان است، دست پیدا کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه، امروزه بحث تحول در آموزش و پرورش، به یکی از بحث های اساسی و چالش برانگیز کشور و نظام آموزش و پرورش تبدیل شده، خاطر نشان کرد: این بحث آثار و تبعات مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور دارد و امروز به محل منازعات سیاسی تبدیل شده است.
خزاعی ادامه داد: خوشبختانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مسیر و راهی روشن، جهت تحول در نظام آموزش و پرورش موجود است.
وی با بیان اینکه یکی از ارکان اساسی در سند تحول بنیادین، بحث معلمان است، گفت: نقطه امید در این تحول، دانشگاه فرهنگیان است که باید منشا تحول در بحث نیروی انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش همدان با اشاره به خدمات برجسته تربیت معلم در طول سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان باید در قامت دانشگاه شکل بگیرد و از ویژگی های آن، کنار هم قرار گرفتن آموزش، پژوهش و فرهنگ است.

وی تاکید کرد: ممکن است بار مسئولیت زیاد باشد اما اگر این عناوین کنار هم قرار گیرند و با دید مثبت به آن ها نگاه شود؛ تفکیکی در آنها دیده نمی شود و مدیریت یکپارچه و کار آموزشی و فرهنگی مبتنی بر پژوهش شکل خواهد گرفت.

دکتر ساکی معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان در هشتمین اجلاس معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان که از صبح امروز در همدان در حال برگزاری است، برگزاری این نشست ها را در راستای آشنایی با برنامه های دانشگاه فرهنگیان، تعامل آرا، طرح پیشنهادات و بهره گیری از نظرات، مفید برشمرد و با تاکید بر اینکه پژوهش امری زینتی، تفننی و حاشیه ای نیست، افزود: اگر شما معاونان ارجمند، جایگاه پژوهش در تعلیم و تربیت را قدر ندانید، قطعا نخواهید توانست، خط مشی و سیاست های پژوهش را مشخص کرده و مدیریت کنید.
 معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این نکته که، این دانشگاه رسالت تربیت معلم را بر عهده دارد، گفت: فراهم سازی زمینه های دانش برای معلمان و پژوهش و تولید دانش نیز از ماموریت های ویژه دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر ساکی، مدیریت پژوهش را از سخت ترین مدیریت ها برشمرده و افزود: مدیریت و توسعه پژوهش در دانشگاه وابسته به شناخت درست از مقوله ی پژوهش است .
وی با بیان اینکه آموزش، محور اصلی برای طراحی و اجرای فعالیت های پژوهشی است، عنوان کرد: خط اصلی پژوهش در دانشگاه حمایت علمی از آموزش است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آموزش شناسی، علم شناسی و پژوهش شناسی را سه حوزه اساسی پژوهش در تربیت معلم برشمرد و گفت: بی توجهی به این سه اصل، خطر سطحی انگاری و بی کیفیتی را در پی خواهد داشت.
وی مدل های نظری، دانش در موضوعات علم، دانش فناوری آموزشی و دانش آموزش محتوا را موارد مهم و موثر دانست و اظهار کرد: خط اصلی آموزش تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان مدل دانش آموزش محتواست؛ به این معنی که دان وابسته به آموزش باید تولید شود.
دکتر ساکی ایجاد گفتمان علمی و پژوهشی در تربیت معلم را بسیار ضروری برشمرد و افزود: دانش تربیت معلم در چارچوب چنین گفتمان هایی قابل اکتشاف و توسعه است و منجر به شناسایی استاد و محتوای اثربخش می شود.
وی با اشاره به اینکه آموزشگری با پژوهشگری در هم تنیده است و یگانگی در آن وجود دارد، بیان کرد: دانش آموزش شناسی و علم شناسی از طریق پژوهش تولید می شود و دوگانگی در آن به بیراهه رفتن است.
معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه فرهنگیان در پایان به رتبه بندی دانشگاه فرهنگیان توسط سیویلیکا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان دراین میان رتبه خوبی دارد که عمدتا متمرکز بر مقالات همایش هاست و در سال 95 رتبه 2 در همایش های برگزار شده(10 همایش) و رتبه 4 در تعداد مقالات ارائه شده در بین دانشگاه های دولتی را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه تراکمی 28 در سنوات مختلف در میان 160 دانشگاه دولتی و رتبه 40 در موسسات علمی داشته است.

شایان ذکر است هشتمین اجلاس معاونان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از صبح دوشنبه 31 تیر در همدان آغاز شده و تا دوشنبه 1 و 2 مرداد ادامه خواهد یافت.